Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
Posiadamy certyfikat
Wersje językowe
Nowe Volvo XC 60 - mocne wejście następcy legendy 0

Volvo XC60

Poprzednia generacja Volvo XC60 była najpopularniejszym modelem szwedzkiej marki. Od 2008 roku wyprodukowano niemal milion tych aut. Był to najlepiej sprzedający się SUV średniej wielkości w Europie oraz najchętniej kupowany model segmentu premium w Polsce. Samochód osiągnął ex-aequo najlepszy wynik w teście długodystansowym na 100 000 km, zorganizowany przez jeden z niemieckich tytułów motoryzacyjnych. Jego wyniki zderzeniowe kolejni producenci byli w stanie pobić dopiero po kilku latach. Czas jednak płynie nieubłaganie. Nawet tak dobre auta wymagają wymiany. Następca ma wszelkie atuty, by powtórzyć, a nawet poprawić sukces poprzednika.

Design - śladem XC90

Za projekt nadwozia odpowiada Thomas Ingenlath, który wcześniej opracował model XC90, S90, V90, a także trzy piękne pojazdy koncepcyjne. XC60 bazuje na tej samej płycie podłogowej SPA, na której zbudowano wszystkie nowe modele serii 90. Samochód ma wiele charakterystycznych dla marki akcentów stylistycznych, takich jak przednie reflektory z motywem a la młot Thora czy tylne lampy przywodzące na myśl model V90. Nowa platforma SPA dała stylistom dużą swobodę w kształtowaniu karoserii, co ułatwiło im nadanie jej pięknych proporcji.

Wraz z platformą SPA XC60 otrzymało nowe wielowahaczowe zawieszenie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym z regulacją prześwitu obydwu osi. Wnętrze kabiny przywodzi na myśl najnowsze, większe modele Volvo. Wszystkie funkcje są dostępne z poziomu centralnego ekranu dotykowego, a jakość wykończenia wnętrza i ich stylizacja stała się dla konkurentów sporym wyzwaniem. Do wykończenia użyto wyłącznie naturalnych materiałów - skóry, drewna i metalu. Prawdziwym smaczkiem jest dekoracyjna listwa biegnąca od zegarów, przez środek kokpitu, aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Wykonano ją z jednego litego kawałka matowego drewna.

Większe, lżejsze, pojemniejsze

Długość nadwozia nowego Volvo XC60 wynosi 468,8 cm. To wartość o 4,4 cm większa w porównaniu do poprzedniego modelu. Rozstaw osi urósł o 9 cm. Dzięki temu udało się wygospodarować znacznie więcej miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy. Pod jej siedziskiem umieszczono schowek na tablet. Ot, znak czasów.

Szerokość nowego SUV-a pozostała praktycznie bez zmian (211,7 cm - licząc z lusterkami). Samochód jest niższy od poprzednika o ok. 5 cm i mierzy ok. 166 cm. Ta wartość różni się o kilka milimetrów w zależności od wersji.

Prześwit podwozia przy standardowym zawieszeniu wynosi 21,6 cm (wcześniej 23 cm), a przy zawieszeniu pneumatycznym - 21 cm. Ten opcjonalny element pozwala zwiększyć prześwit zawieszenia w trybie off-road do 25 cm.

Pojemność bagażnika urosła do 505 litrów (wcześniej 493 l). Dodatkowe schowki w bagażniku mają pojemność 50 litrów. W Polsce XC60 jest dostępne z obręczami kół o średnicy od 18 do 22 cali. Mimo, że samochód jest znacznie większy od poprzednika, udało się zmniejszyć jego wagę średnio o ok. 90 kg.

Silniki i osiągi

Nowy model XC60 jest początkowo dostępny wyłącznie z mocniejszymi silnikami, napędem na cztery koła, z automatyczną skrzynią biegów i tylko z bogatymi wersjami wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy.

Oferta jednostek napędowych jest szeroka. Nowe Volvo XC60 dostępne jest z silnikami Diesla D4 o mocy 190 KM, D5 z technologią PowerPulse o mocy 235 KM mechanicznych. Do tego dochodzą również wersje benzynowe T5 o mocy 254 KM oraz T6 o mocy 320 KM. Oba te silniki wyposażone są w turbosprężarkę, a jednostka T6 dodatkowo w kompresor mechaniczny.

Ciekawe jest na pewno zastosowanie wielokrotnie nagradzanego napędu T8 Twin Engine. Jest to napęd hybrydowy typu plug-in o łącznej mocy 407 KM. Czas przyspieszenia do 100 km/h to zaledwie 5,3 sekundy.

Bezpieczeństwo

W nowym Volvo XC60 są dostępne wszelkie technologie bezpieczeństwa szwedzkiej marki. Większość z nich to wyposażenie standardowe. System City Safety reaguje przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h, a nie jak poprzednio 50 km/h. To zasługa nowego, bardziej wydajnego układu hamulcowego. City Safety podejmuje automatyczne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo na skrzyżowaniach. To umiały już dotychczasowe systemy bezpieczeństwa Volvo. Nowością jest to, że system zareaguje w przypadku ryzyka zderzenia czołowego nie tylko na skrzyżowaniach, a w obliczu najbardziej krytycznych sytuacji, przejmie sterowanie samochodem i podejmie próbę ominięcia przeszkody. Jak to działa, można zobaczyć na załączonym filmie. Tak jak w przypadku większych modeli, City Safety wykrywa także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, w dzień jak i w nocy.

System BLIS, który dotąd ostrzegał o obecności innego pojazdu w martwym polu został sprzęgnięty z mechanizmem, który nie pozwoli nam zderzyć się z pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem. W XC60 jest dostępny także Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg. W modelach serii 90 jest on wyposażeniem standardowym, w XC60 - opcją.

System pokładowy i aplikacje

Na pokładzie Volvo XC60 znajdują się wszelkie udogodnienia multimedialne i connectivity. Na potrzeby tego modelu został zaktualizowany i usprawniony system Sensus. Nowością jest samoczynne, bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. Jeśli pakiet aktualizacyjny nie przekracza 500 MB, wówczas kierowca nie musi odwiedzać serwisu, lecz samochód ściągnie sam potrzebne dane wykorzystując kartę SIM. XC60 jest dostępne z systemem Android Auto oraz Apple Car Play. Kierowca może korzystać z aplikacji Spotify, nie tylko na zasadzie sparowania telefonu z autem. Te aplikacje mogą być wgrane bezpośrednio do systemu samochodu, który jest widoczny jako odrębne urządzenie mobilne.

O doskonałe brzmienie zestawu audio w kabinie nowego SUV-a dba system Bowers&Wilkins, wykorzystujący 15 głośników. Aby samochód lepiej znosił wykorzystywanie wszystkich tych dobrodziejstw technologicznych, powiększono pojemność akumulatora.

Już w wersji Momentum, która jest dostępna od premiery rynkowej, znajdziemy osiemnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, czujniki cofania, aluminiowe wykończenie wnętrza. O oświetlenie drogi dbają reflektory wykorzystujące technologię LED. Do dyspozycji pasażerów jest radio High Performance z wyświetlaczem o przekątnej 9 cali z Bluetooth i możliwością podłączenia do internetu. W standardzie dla tej wersji znajduje się również tempomat.

Od początku sprzedaży dostępne są wersje Momentum, R-Design i Inscription.

Więcej informacji o nowym Volvo XC60 można uzyskać w salonie dealerskim Nord Auto w Białymstoku:
al. Jana Pawła II 89
tel. 85 651 44 36
nordauto-bialystok.volvocars-partner.pl

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl